top of page

:מאמרי הזוהר הקדוש בנושא קדושת האדם ושמירת הברית 
(זוהר ,ויקרא יג-יד) 
לשון הזוהר :ולא שיקרנו בבריתך,דכל מאן דמשקר ביה בהאי את קיימא קדישא דרשים ביה,כאילו משקר בשמא  דמלכא,בגין דשמא דמלכא אתרשים ביה בברנש.וקרא אחרא אודי ביה בהאי קרא,דכתיב אם שכחנו שם אלהינו,כד"א ולא שכחנוך.ונפרוש כפינו לאל זר,כד"א,ולא שקרנו בבריתך.וכלא חד מילא.מאי שקרא הכא.דפריש כפיו לרשותא אחרא,ומשקר בהאי ברית.וע"ד
אורייתא אחידת בהאי,דכל מאן דנטיר האי ברית,כאילו נטיר אורייתא כלה,ומאן דמשקר בהאי,כאילו משקר באורייתא כלה.
 
פירוש הסולם: ולא שקרנו בבריתך: כי כל מי שמשקר (שפוגם) באות ברית קודש שרשום בו,הוא כאילו משקר בשמו של
המלך,משום ששמו של המלך רשום באדם,בברית מילה. ...ומהו השקר שבכאן,הוא שפורש כפיו לאל זר ןמשקר (ופוגם) באות ברית.ועל כן התורה נאחזת בזה,בברית,וכל מי ששומר ברית הזה כאילו שומר כל התורה,ומי שמשקר בזה כאילו משקר בכל התורה.
 
לשון הזוהר: תא חזי,אברהם עד לא אתגזר, הא לא אתמר דאיהו נטיר אורייתא כיון דאתגזר מאי  כתיב עקב אשר שמע אברהם בקולי וישמור משמרתי מצותי חקותי ותורותי.וכלא בגין דאתגזר,אתרשים ביה רשימא קדישא,ונטיר ליה כדקא יאות,סליק ליה כאילו נטיר אורייתא כלה.יצחק אוף הכי כתיב ואת בריתי אקים את יצחק.ועל דא אורייתא אקרי ברית.
 
פירוש הסולם:בא וראה, אברהם בטרם שנימול ,לא נאמר שהוא שומר התורה,כיון שנימול מה כתוב, עקב אשר שמע אברהם בקולי וישמור משמרתי מצותי חקותי ותורותי.והכל משום שנימול נרשם בו רושם קדוש,ששמר אותו כראוי ,ומעלה עליו, כאילו שמר  כל התורה כולה.י צחק,כתוב בו גם כן ואת בריתי אקים את יצחק.ועל כן נקראת התורה ברית.
 
לשון הזוהר: תא חזי יוסף בגין דנטר ליה להאי ברית,ולא בעא לשקרא ביה,זכה ליקרא בהאי עלמא ,וליקרא בעלמא דאתי.ולא עוד, אלא דקב"ה אשרי שמיה בגויה,דכתיב עדות ביהוסף שמו.וזכה לברכתא דהאי עלמא ,ולברכתא דעלמא דאתי. 
פירוש הסולם:בוא וראה ,יוסף  ,משום ששמר ברית זו ולא רצה לשקר בה(לפגום בה),זכה לכבוד בעולם הזה ולכבוד בעולם הבא.ולא  עוד אלא שהקב"ה השרה שמו בתוכו, שכתוב עדות ביהוסף שמו,שהשם יה"ו נתוסף ביוסף. וזכה לברכות  בעולם הזה ולברכות בעולם הבא.
 
לשון הזוהר:אמר רבי יצחק,כתיב בכור שורו הדר לו.יוסף בגין דנטיר להאי ברית ,זכה בשור דאיהו קדמאה לקרבנא.אמר לו רבי יהודה,אי הכי אמאי אתברך במילה דאיהי שמאלא,בימינא מבעי ליה ,דהא כתיב ופני שור מהשמאל.  אמר לו בגין דיגין על חוביה דירבעם.
 
פירוש הסולם:אמר רבי יצחק ,כתוב ,בכור שורו הדר לו.יוסף משום ששמר ברית זו זכה בשור, שהוא הראשון לקרבנות.אמר לו רבי יהודה ,אם כן למה נתברך בדבר שהוא שמאל,שיורה על דין,בימין היה צריך להתברך.שהרי כתוב ופני שור מהשמאל.אמר לו כדי שיגן על חטאת ירבעם.שהחטא של ירבעם היה, שהגביר השמאל על הימין בעבודה זרה שלו.
 
לשון הזוהר: אמר רבי אבא משמע  דכל מאן דנטיר להאי את רשימא קדישא,,אינון תרין דרגין עלאין אתקשרון ביה.לנטרא ליה בכלא ולאעטרא ליה ביקרא עלאה.ועל דא זכה בתרין מלכו.חד הוא. חד בנו.דכיון דשלמה מלכא אתדבק בנשים נכריות,אתייהיב מלכותא לירבעם,ועל דא ברית חביב מכלא.
 
פירוש הסולם:אמר רבי אבא משמע מזה שכל מי ששומר אות רושם הקדוש הזה,מתקשרים אלה שתי המדרגות העליונות (שהן יסוד ומלכות) לשמור אותו מכל ולעטר אותו ביקר העליון.ועל כן זכה יוסף בשתי מלוכות.אחת,היא עצמו,ואחת, היא בנו,דהינו ירבעם,כיון ששלמה המלך נתדבק בנשים נכריות נתנה המלכות לירבעם.ועל כן הברית חביבה מכל. 

לשון הזוהר:תאנא בההוא דמא,זכי עלמא להתבשם בחסד,וקיימין כלהו עלמין.שכתוב אם לא בריתי יומם ולילה,חוקות שמים וארץ... 

פירוש הסולם:למדנו,בדם ההוא של המילה,זוכה העולם להתבסם בחסד,ומתקיימים כל העולמות.שכתוב אםלא בריתי יומם ולילה חקות שמים וארץ לא שמתי. 

לשון הזוהר:ומאן דזכי לנטרא להאי ברית כדקא יאות,ולא חטי ביה כל יומוי,אחיד בהו  ביומם ולילה.וזכי לתרי עלמין,עלמה דא,ועלמא דאתי,ועל דא אקרי אברהם שלים,דכתיב התהלך לפני והיה תמים,ואימתי אקרי שלים.כד זכה בתרווייהו ,ביומם ולילה.דכתיב יומם יצווה יי' חסדו ובלילה שירה עמי.ותרווייהו אחסין אברהם.ולא אתקיימא ביה חסד בקיומא שלים,עד דאתגזר.כיון דאתגזר,אתקיים ביה וזכה לתרוויהו ואקרי שלים.
 
פירוש הסולם: ומי שזכה לשמור את הברית הזו כראוי,ולא חטא בה כל ימיו הוא מרכבה ליסוד,והוא אחוז ביומם ולילה שהם זו"ן,כמו היסוד,וזוכה לב' עולמות,לעולם הזה ולעולם הבא.ועל כן נקרא אברהם שלם,שכתוב ,התהלך לפני והיה תמים,שפירושו שלם,כשזכה בשניהם ביומם ולילה.שכתוב יומם יצוה ה' חסדו ובלילה שירה עמי.ואת שניהם ירש אברהם,ולא נתקיים בו החסד בקיום שלם עד שנימול.כיון שנימול,נתקיים בו החסד וזכה לשניהם ונקרא שלם. 

bottom of page