top of page

סגולות הלימוד בספר הזוהר 
 
מרומם על כל לימוד 
לימוד ספר הזוהר מרומם על כל לימוד, בשגם לא ידע מאי קאמר, ואף שיטעה בקריאתו. והוא תיקון גדול לנשמה.  (מורה באצבע להחיד"א זיע"א, אות מד) 
מרן החיד"א הביא כמה פעמים בספריו (שו"ת חיים שאל ח"א ע"ה סק"ב, מורה באצבע אות מד, שם הגדולים ערך ספר הבהיר) שרבינו האריז"ל נתן תיקון לבעל תשובה ללמוד בגירסא בעלמא חמשה דפי זהר בכל יום אפילו שאינו מבין, והוסיף החיד"א בלשונו הזהב: לימוד ספר הזהר מרומם על כל לימוד, בשגם לא ידע מאי קאמר, ואף שיטעה בקריאתו הוא תיקון גדול לנשמה, לפי שהגם דכל התורה שמותיו של הקב"ה, מכל מקום נתלבשה בכמה סיפורים, ואדם הקורא ומבין הסיפורים, נותן דעתו על הפשט הפשוט, אבל ספר הזהר הן הסודות עצמם בגלוי והקורא יודע שהם סודות וסתרי תורה, אלא שאינו מבין מקוצר המושג.
 
בהתעסקות בספר הזהר יצאו מהגלות ברחמים. דברים אלו המעוררים ומאירים לב ונפש מפורש יוצא ונאמר בספר הזהר הקדוש בפרשת נשא (דף קכד:) ברעיא מהימנא בלשון זה: ובגין דעתידין ישראל למטעם מאילנא דחיי, דאיהו האי ספר הזהר, יפקון ביה מן גלותא ברחמי, ויתקיים בהון ה' בדד ינחנו ואין עמו א-ל נכר, פירוש הדברים כפי שביאר שם במתוק מדבש: ולפי שעתידים ישראל שעד עתה עסקו בפשטות התורה, אבל באחרית הימים גם הם עתידים לטעום מעץ החיים שהוא ספר הזהר הזה, שיתעסקו בו עד שיטעמו טעם עץ החיים, היינו קדושת ספר הזהר, ובזכות זה יצאו על ידו מן הגלות ברחמים וחסדים, ויתקיים בהם מה שכתוב ה' בדד ינחנו, במדת רחמיו יוציאנו וינחנו מן הגלות, ואין עמו א-ל נכר, שלא יהיה עוד שום קטרוג על ישראל

 בונה עולמות
לימוד הזוהר בגירסא בעלמא בונה עולמות, וכל שכן אם יזכה ללמוד ולהבין פירוש מאמר אחד, יעשה בו תיקון למעלה בשעה
אחת, מה שלא יעשה בלימוד הפשט שנה תמימה כו'. (כסא מלך לתיקו"ז, תיקון מג אות ס)

 לימוד הזוהר שעה אחת יותר מלימוד פשט בשנה תמימה
לימודו כל השנה אינו כלום אם אינו מעטרו ביום אחד בלימוד הקבלה, כי שקול הוא כנגד כולם. (שם)
 
 בן עולם הבא 
אם קובע עת לה' שעה אחד בכל לילה, אז מובטח לו שהוא בן עולם הבא מבני היכלא דמלכא ויהיה מרואי פני
המלך היושבים ראשונה במלכותא דרקיעא. (שם) 

ראש לכל התיקונים
לימוד חכמת האמת הוא לימוד הקבלה  הוא ראש לכל התיקונים...בזכות לימוד הקבלה יצאו מן הגלות :(רמח"ל -מאמר דרך עץ חיים)
 

דרך הבעש"ט האמיתי 
הבעל שם טוב זיע"א צוה לאנשיו, שקודם כל תפילה [שחרית, מנחה, וערבית], ילמדו מאמר זוהר ותיקונים. 
(ליקוטי תורה טשערנוביל, הדרכה ז') 
 
מציל ממגיפה 
לימוד הזהר הקדוש מציל את האדם ומשפחתו ממגפה . 
(אמרי פנחס שער ו אות עג) 
 
מבטל כל מיני פורעניות
 
כבר ידוע לכבודם מעלת לימוד הזוהר הקדוש אשר הוא מבטל כל מיני פורעניות וגזרות קשות ורעות ומותנא וחרבא וביזה מעלמא. 
(רבני ירושלים תרפ"א) 
   
מה שגורמים אלו שלא רוצים לעסוק בחכמת הקבלה 
קול אומר קרא, "מה אקרא כל הבשר חציר", הכל הם כבהמות שאוכלות חציר. 
"וכל חסדו כציץ השדה", כל חסד שעושים לעצמם עושים. 
ואפילו כל אלו שעוסקים בתורה, כל חסד שעושים לעצמם עושים. 
באותו זמן ויזכור כי בשר המה רוח הולך ולא ישוב לעולם, וזה הוא רוח המשיח. 
אוי להם מי שגורמים שילך לו מן העולם ולא ישוב לעולם, שאלו הם שעושים את התורה יבשה, ולא רוצים לעסוק בחכמת הקבלה, …אוי להם שגורמים עניות וחרב וביזה והרג ואבדן בעולם. 
וזה הרוח שמסתלק, הוא רוח המשיח, כמו שנאמר. והוא רוח הקודש. והוא רוח חכמה ובינה רוח עצה וגבורה רוח דעת ויראת ה'. 
(תיקוני הזוהר, תיקון ל') 
מביא חשק לכל מיני לימודים 
על ידי לימוד הזוהר נעשה חשק לכל מיני לימודים של התורה הקדושה.  
(שיחות הר"ן אות קח) 
  
אשרי הזוכה 
אשרי הזוכה להיות עמלו בתורה, הן בנגלה, הן בנסתר בספר זוהר הקדוש והתיקונים, וכדאי הוא רשב"י התנא האלקי זיע"א לפטור את כל העולם כולו מן הדין ולקרב את הגאולה. 
(נאום יצחק ירוחם בהגאון החסיד מוהר"ר משה יהושע לייב זצ"ל דיסקין) 
  
"חכמת הקבלה מחכימת פתי ומי שלא ראה אור החכמה זו לא ראה מאורות מימיו כי אז יבין וישכיל סוד אחדותו ברוך הוא וסוד השגחתו... וכל הפורש ממנה פורש מהחיים הנצחיים הרוחניים" (השל"ה הקדוש, בעשרה מאמרות, מאמר א', דף ל') 
 
"בדור הזה האחרון, מי שאינו עוסק בספר הזוהר ותיקונים וכתבי האר"י, שהם חיים ממש לנפש, ידע נאמנה שכל תורתו שעוסק הוא משפה ולחוץ"(ר' יצחק איזיק יחיאל ספרין מקומרנה, היכל הברכה). 
 
"יודע אני שבזכות ספר הזוהר הקדוש וכתבי הקבלה שיתפשטו בעולם ייצא עם ישראל לחירות, ובלימוד זה תלויה גאולתנו" (הרש"ש, אור הרש"ש, עמ' 159). 
 
"ובלי ספק כי העוסקים בתלמוד בבלי בלבד, מגששים כעוורים קיר, בלבושי התורה, ואין להם עיניים רואות ברזי התורה הנסתרים בו." (הרב חיים ויטאל, הקדמתו לשער ההקדמות של האר"י,אות ל') 
 
"להפנות את הלבבות ולהעסיק את המוחות במחשבות נאצלות, שמקורן ברזי תורה, נעשה בדור אחרון הכרח גמור לקים היהדות." (הראי"ה קוק, ערפילי טוהר, סה') 
 
"עתה קרבו הימים, שהכל יכירו וידעו, שישועת ישראל וישועת העולם כולו תלויה רק בהופעת חכמת אור הגנוז של פנימיות רזי תורה בשפה ברורה. הנסתר יעמיד על רגליו גם את הנגלה, וכולא ברזא קיימא". (הראי"ה קוק, אגרות הראי"ה ח"א, עמ' צ"ב) 
 
הגאון מוילנא בפירוש לסידורו: "ההשגה מתחילה מתורת הניסתר ורק אח"כ משיגים יתר חלקי התורה. ולבסוף משיגים את התורה הנגלית." 
 
"כל אחד מה שמלמדין אותו בבטן אמו כן יש יכולת בידו להשיג. ומי שהיה יכול להשיג סודות התורה והוא לא ישתדל להשיגן - נידון בדינין קשין רחמנא לצלן." (הגאון מוילנה, אבן שלמה חלק כ"ד). 
 
"כל המונע וחושך עצמו מלימוד הקבלה, הוא נדחה ממחיצת צדיקים ומפסיד עולמו ואינו זוכה לראות באור פני מלך חיים יתברך." (חוות יאיר סימן ר"י). 
 
"וכן יש הרבה שוטים שבורחים מללמוד רזין של מר"ן האר"י וספר הזוהר, אשר הם חיינו. ולו עמי שומע לי בעקבות משיחא, אשר הרע והמינות גובר, היו שוקדין כל ימיהם ללמוד ספר הזוהר והתקונים כתבי מר"ן, והיו מבטלין כל גזירות רעות והיו ממשיכים שפע ואור... חיות אדם הישראלי תלוי בספר הזוהר ובכתבי מר"ן ללמוד בקדושה ובשמחה ובנועם
וביראה ואהבה, כל אחד לפי השגתו וקדושתו וכל ישראל קדושים." (נוצר חסד פרק ד' משנה כ')
.

.הקדמה נפלאה מאת רבי חיים ויטאל,תלמיד האר"י בנושא חשיבות לימוד תורת הקבלה


פלא יועץ :ערך זוהר, לרבי אליעזר פאפו

למוד ספר הזהר נשגב מאד לטהר ולקדש הנפש, ואפלו אי לא ידע מאי קאמר ושוגה בו שגיאות הרבה הוא חשוב לפני הקדוש ברוך הוא, כדכתיב (שה''ש א ד) ודגלו עלי אהבה. פרשו רבותינו ז''ל (שהש''ר ב) ודלוגו עלי אהבה. הא למה הדבר דומה, לתינוק קטן שאינו יודע דבר ומדבר חציין של תבות בלעגי שפה ואביו ואמו יצחקו לו ישמחו לקולו, כך יושב בשמים ישחק וישמח כשהאיש הישראלי יש לו חבה בתורה ורוצה ללמד, אך אין דעתו משגת, או אין לו מי שילמדנו ולומד כמה שיודע, בודאי עושה נחת רוח ליוצרו ובא בשכרו. הנה כי כן אין מקום פטור למי שאינו יודע ללמד אין טענה זו פוטרתו ליום הדין כי יכול הוא ללמד כמו שיודע. ונהי שבלמוד המשניות והכ''ד יש דעות שצריך להבין לפחות מהו הענין שלומד, אבל בלמוד תהלים וזהר הקדוש, אפלו באין מבין כלל חשוב ומקבל ומרצה לפני ה'. ומי שיודע ספר ומבין דברי הזהר הקדוש הפשוטים, ימצא בו טוב טעם ודברים מתוקים מדבש ומוסרי השכל שמושכים לב האדם לאביו שבשמים:
הנה כי כן ראוי לכל אדם לקח לו ספר הזהר הקדוש ולא יעבר מלקרא הפרשה מדי שבוע בשבוע, וזה גדר גדול לאדם כדי שלא ישיאנו יצרו לפנות עצמו לבטלה שהוא רעה גדולה כידוע. ויעשה זאת אפוא וינצל, שיקבל עליו סדר למודים כגון ח''י פרקי משנה בכל יום וספר תהלים ופרשת הזהר וכדומה, וכשלא יהיה לו פנאי יהיה לוה ופורע מיום ליום ומחדש לחדש באפן שבהיותו פנוי תכף יפנה לשלם חובתו, אך ישכיל על דבר מראשיתו שלא יצטרך ללמד במהירות גדול באפן שלא יהיה שוה אותו הלמוד כלום ויהיה עמלו לריק חס ושלום. וכבר אמרו (טור או''ח סימן א) טוב מעט בכונה מהרבות בלא כונה. וכשלומד סודות הזהר הקדוש בלבבו יבין שיש צפוני סודות ורזי דרזין בכל הענינים, אך בשרו עליו יכאב על שאין לו ידיעה כלל וכלל:
ואזהרה שמענו למי שלומד ספר הזהר הקדוש שישמר נפשו מאד כשלומד אבא, אמא ברא, ברתא, זעיר אנפין, אריך אנפין, מטרוניתא. וכן צורת איברים רישא, עינין, אדנין, וכדומה, שאל יציר שום צורה למעלה חס ושלום חלילה וחס, ועל זה נאמר (דברים כז טו) ארור האיש אשר יעשה פסל ומסכה ושם בסתר. בסתרו של עולם, אלא יאמין באמונה שלמה שאינו שיך למעלה אלו הענינים כלל וכלל, רק הכל אורות עליונים וצפוני סודות שאין יד שכלנו מגעת. וכל אלו המלות שנזכרו בזהר הקדוש הכל הוא כנויים ודרך משל בעלמא, שהמשכיל יבין איזה דבר ואנחנו לא נדע, ואין לנו רשות לחשב ולציר בשום אפן, רק נקרא בשפתינו ונקדים תפלתנו, שיהי נעם ה' עלינו ויהא חשוב ומקבל ומרצה שיח שפתותינו לרצון ולעשות נחת רוח ליוצרנו ודינו:
 

bottom of page