top of page

מאמרי הזוהר הקדוש בנושא מעלת קריאת שמע 

:(זוהר חדש,רות,דף קט ע"ב) 

לשון הזוהר:חלון אחרא דבסטר דרום,ביה קיימין שית משקופין,לא עלין אינון דלען קריאת שמע ברעותא ובכונה בכל יומא.

 

פירוש הסולם:חלון אחר בצד דרום שהוא חסד.בו עומדים ששה חלונות כנגד ו"ק חג"ת נה"י,כי החסד כולל את כולם.ואין נכנסים לאותו מקום, אלא אילו שאומרים קריאת שמע ברצון ובכוונה כל יום.

 

לשון הזוהר: אמר רבי פרחיה,האלהי"ם ,כד אסתכלנא בההוא חלונא,קריב ההוא ממנא,וענא"ל שמיה,די ממונה על תרעא דסטר דרום,אמר לי,קום בקיומך,וחמי האי חלון ,דלית רשו לאעלא תמן,ולא למחמי ביה,בר אינון דלעאן בקריאת שמע כדקא יאות.

 

פירוש הסולם:אמר רבי פרחיה, האלקים,דהיינו שנשבע באלקים, כשהסתכלתי באותו חלון, קרב אלי אותו הממונה,ששמו ענאל,הממונה על השער שבצד דרום,ואמר לי עמוד במעמדך וראה את החלון הזה,שאין רשות לכנוס שם ולא לראות בו,חוץ מאילו הקוראים קריאת שמע כראוי.

 

לשון הזוהר: וכל אינון דלעאן בקריאת שמע כדקא יאות,שיתין ממנן עאלין   קמיה ,ומכתירין ליה בכתרין קדישין,ואמרין ליה, דא הוא כתרא דפלוני דלעא בקריאת שמע כדקא יאות.

 

פירוש הסולם:וכל אילו הקוראים קריאת שמע כראוי ששים ממונים נכנסים לפניו,ומכתירים אותו בכתרים קדושים ,ואומרים זהו הכתר של פלוני,שקרא קריאת שמע כראוי.

 

לשון הזוהר:שאילנא ליה,ואמרי ליה,מארי,האי קריאת שמע כדקא יאות מה הוא.אמר לי אי חסידא,רזא עילאה איהו הכא.בקריאת שמע אית ביה ארבע פרשיין.

 

פירוש הסולם:שאלתי אותו ,ואמרתי לו,קריאת שמע זו כראוי מה היא.אמר לי אהה חסיד ,סוד עליון הוא כאן,בקריאת שמע יש ארבע פרשיות. 

לשון הזוהר:פרשה קדמאה דיחודא,דאיהו תרין יחודין,בתריסר תיבין.שית תיבין ביחודא עלאה.ושית תיבין ביחודא אחרא.פרשה תנינא ואהבת,במ"ב תיבין,ברזא דשם דמ"ב אתוון.

 

פירוש הסולם:פרשה ראשונה של היחוד היא שני יחודים ב -י"ב מילות,שש מילות ביחוד העליון,דהיינו בפסוק שמע ישראל,ושש מילות בפסוק האחר דהיינו בברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד.הפרשה השניה היא ואהבת ,שבה מ"ב מילות שהן בסוד השם של מ"ב אותיות.

 

לשון הזוהר:פרשה תליתאה ,והיה אם שמוע,דאתכליל ימינא בשמאלא,ושמאלא בימינא.ואיהו ברזא וסתרא דרתיכא קדישא,עד ושמתם.דאיהו פרשתא דשלטא על כולא.איהי ברזא דע"ב תיבין,גו רזא דע"ב שמהן דרתיכא קדישא.

 

פירוש הסולם:הפרשה השלישית היא, והיה אם שמוע. שנכלל בה ימין בשמאל ושמאל בימין.שהוא סוד התכללות ב' קוין.חסד וגבורה ,זה בזה על ידי הקו האמצעי שהוא תפארת.והיא בסוד  וסתר של המרכבה הקדושה עד המילה ושמתם.והיא הפרשה השולטת על הכל,שהיא בסוד ע"ב מילות,שבסוד של ע"ב שמות של המרכבה הקדושה כי בפרשת והיה אם שמוע עד ושמתם יש ע"ב מלות.

 

לשון הזוהר:פרשה רביעאה,ושמתם,אינון חמשין תיבין,דאיהו לקביל חמשין תרעין דבינה.פרשת ציצית כלילא מכולהו.וסלקין פרשיין למניינא דאדם.

 

פירוש הסולם:פרשה רביעית היא ושמתם ,עד סוף הפרשה, שהיא חמשים מילות,שהיא כנגד חמשים שערי בינה.פרשת ציצית כלולה מכולן,דהיינו מכל ג' הקוין,כמו פרשת והיה אם שמוע,ועל כן יש גם בה ע"ב מילות,כנגד שם ע"ב שב- ג' פסוקים,ויסע ,ויבוא ,ויט, שהוא כנגד ג' קוין.וכל המילות שבפרשיות, עולות למניין  אברי האדם שהם רמ"ח.

 

לשון הזוהר:וכל שאר דוכתין,בין בפיקודי אורייתא,ביו בכל שאר דוכתי דאורייתא,דכורא לחוד,ונוקבא לחוד.והכא דאיהו ייחוד דאתייחד ביה קב"ה,דכר ונוקבא אתכנישו כחדא,וסלקין בשעורא חדא.....

 

פירוש הסולם: וכל  שאר המקומות,בין במצוות התורה,בין כל שאר המקומות שבתורה,הדכר שהוא ז"א הוא בפני עצמו ,והנוקבא שהיא המלכות בפני עצמה.כלומר שמהם,הם כנגד ז"א לבדו,ומהם ,הם כנגד הנוקבא לבדה,וכאן ,בקריאת שמע שהיא יחוד,שהקב"ה מתייחד בו,נאספו דכר ונוקבא ,שהם, ז"א ומלכות,כאחד ועולים בשיעור אחד....

לשון הזוהר:ותא חזי,כל מאן דאשלים ייחודא כדקא יאות,ומכוין בפרשיות אלין בכל יומא.זכי לאלין משקופין וחלונין,למהוי שלים הכא.ולית מאן דיעכב על ידוי,ובלבד דיקרי כדקא יאות,ויכוין בהני רזין עלאין.

 

פירוש הסולם:ובוא וראה,כל מי שמשלים היחוד כראוי,ומכווין בפרשיות אילו בכל יום,זוכה למשקופין וחלונות אילו,ויהיה כאן שלם,ואין מי שיעכב על ידן.ובלבד שיקרא כראוי,ויכווין באילו הסודות העליונים.

 

לשון הזוהר:ואחיד בימינא דילי וא"ל,אי חסידא תא חמי יקר דאינון דמיחדי שמא קדישא כדקא יאות,ולעאן בק"ש כגוונא דא. 

פירוש הסולם:ואחז בימיני ואמר לי ,אהה חסיד,בא וראה היקר של אלו המיחדים את השם הקדוש כראוי,וקוראים קריאת שמע באופן הזה.

 

לשון הזוהר:אעילנא בחד היכלא,ובההוא היכלא הוו שס"ה היכלין,כחושבן יומי שתא.אברהם יצחק ויעקב שליטין בההוא היכלא,ואדם הראשון בגוויהו.

 

פירוש הסולם:נכנסתי בהיכל אחד,ובאותו היכל היו שס"ה היכלות כחשבון ימי השנה,אברהם יצחק ויעקב שולטים בהיכל הזה ,ואדם הראשון בתוכם.

 

לשון הזוהר:וחמינא כמה חבילי נשמתין ,מתלבשים ברקימו דאילנא דחיי,וכמה גוונין דיקרא עלאה.ועיילין גו היכלא,ויופיאל רב ממנא על כולא,רב ממנא דאורייתא בהדייהו.

 

פירוש הסולם:וראיתי כמה גדודי נשמות מתלבשים ברקמת עץ החיים,ובכמה אפנים של הכבוד העליון.ונכנסים אל ההיכל.ויופיאל הממונה הגדול על כולם,והממונה הגדול של התורה  הוא עמהם.

 

לשון הזוהר:פתח ואמר אתערו קדישי עלמא,הא בניכון קדישין ,דמיחדי שמא קדישא,ומכווני ברעותא דפרשיין דק"ש. 

פירוש הסולם:פתח ואמר,התעוררו קדושי עולם,הרי בניכם הקדושים מיחדים השם הקדוש,ומכוונים ברצון בפרשיות קרעאת שמע.

 

לשון הזוהר:ואדם הראשון חמינא דמשתדל בהו.ובשעתא דעאלת קריאת שמע דקרי ברנש,סליקא בקדמיתא להאי היכלא,וארח בה אדם הראשון,אי חסר אות אחת מקריאת שמע לא מקבל לה.דהא חסר בניינא דאדם דאיהו רמ"ח,באינון תיבין דחוזר ש"צ.

 

פירוש הסולם:ואיתי שאדם הראשון משתדל בהם,באילו המכוונים בקריאת שמע.שבשעה שקריאת שמע שהאדם קורא,נכנסת למעלה,נכנסת תחילה להיכל הזה,ששם אדם הראשון והאבות.ודם הראשון מריח בה בקריאת שמע,ואם חסר בה אות אחת מקריאת שמע,אינו מקבל אותה, כי  חסר בנין האדם,שהוא רמ"ח מילות,עם ג' המילות ,ה'   אלוקיכם אמת,ששליח ציבור חוזר עליהם ,שהם כמנין רמ"ח אברים שבבנין האדם.

 

לשון הזוהר:ואי אשכח יתה כדקא יאות,מקבל לה,ונטלין אברהם יצחק ויעקב מניה,ונשקין לה.מאן חמי חדוה,מאן חמי ערבוביא,בכל אינון צדיקיא בגינתא דעדן,דקא אתיין בההוא חדוה.

 

פירוש הסולם:ואם אדם הראשון מוצא אותה כראוי,הוא מקבל אותה ,את הקריאת שמע ,ואברהם יצחק ויעקב לוקחים הקריאת שמע ממנו,ונושקים אותה.מי ראה שמחה ,מי ראה המולה,כמו שהיא בכל הצדיקים האילו שבגן עדן הבאים באותה שמחה.

 

לשון הזוהר:ובשעתא דייתי לההוא עלמא,מאן יחמי חדוה דיליה,דאותבין ליה אבהן לגבייהו תרי זימני ביומא,וכל יומא נחית עליה טלא מרישא דמלכא.

 

פירוש הסולם: ובשעה שאותו המכוון השלם בקריאת שמע,יבא לעולם ההוא,דהיינו לאחר פטירתו,מי יראה השמחה שלו,כי האבות מושיבים אותו אצלם ב' פעמים ביום,וכל יום יורד עליו טל ,דהיינו שפע,מראש המלך.

 

לשון הזוהר:ובההוא טלא ,ידעי ואכלי מיכלא,די מלאכי עילאין אכלין.וידעין מה דהוה ,ומה דיהוי,ומה דזמין למהוי,עד זמנא דקב"ה יוקים לגופי דסריחן בהאי עלמא,ויוקים לן הקב"ה,בבניינא מתתקנא כדקא יאות.

 

פירוש הסולם:ובטל הזה שהמכוונים בקריאת שמע מקבלים אותו,יודעים ואוכלים מאכל שהמלאכים העליונים אוכלים.ויודעים מה שהיה ומה שיהיה,ומה שעתיד להיות עד הזמן שהקב"ה יקים ויחיה את הגופות הנשחתים שבעולם הזה,שהקב"ה יקים אותם בבנין מתוקן כראוי.

 

לשון הזוהר:בחלון דבסטר דרום הוו רשומים ש' ,דבסטר דא ו' ,ובסטר אחרא ו',ובסטר אחרא ו'.שאילנא לההוא גברא,ואמינא,מה הני אתוון,אמר לא ידענא .

 

פירוש הסולם:בחלון שבצד דרום היתה רשומה ש' ,שהיא ג' ווין,דהיינו בצד זה ו' ובצד האחר ו', ו' ובצד האחר ו'.שאלתי לאותו האיש ואמרתי,מה הן האותיות האלו.אמר, איני יודע.

 

לשון הזוהר:עד דאתא ההוא ממנא ,ואמר לי ,אי חסידא,אינון אתוון,סימנין דפרשייתא דקרית שמע.זכאה חולקיה דמאן דאמר לו ן בכל יומא ברעותא דליבא.

 

פירוש הסולם:עד שבא אותו הממונה ואמר לי,אהה חסיד,האותיות האלו הם סימני הפרשיות של קריאת שמע.אשרי חלקו של מי שאומרם בכל יום ברצון הלב.פירוש כי ו' פרשיות הם בקריאת שמע,כי פרשה ראשונה שמע היא  ב' פרשיות שהם שמע וברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד.ואחר כך ארבע פרשיות.שהם ואהבת והיה אם שמע עד ושמתם,מן ושמתם עד סוף הפרשה,ופרשת ציצית. הרי ו' פרשיות.ובכל פרשה יש ג' קוין  ע"כ הוא סוד ג' ווין.וז"ש ,אינון אתוון סימנין דקרית שמע שהם ו' פרשיות,ובכל אחת יש ג' קוין,על כן הסימן שלהם ג' ווין. 

bottom of page