top of page

מאמרי הזוהר הקדוש בנושא שמירת מצוות 

זוהר ,מקץ,דף רד,ע"א 

לשון הזוהר:זכאין אינון צדיקיא,דידעין אורחוי דקב"ה,ונטרי פיקודי דאורייתא ,למיהך בהו ,דכתיב,כי ישרים דרכי ה' וצדיקים ילכו בם ופושעים יכשלו בם . וכתיב, ואתם הדבקים בה' אלהיכם חיים כלכם היום. 

פירוש הסולם:אשריהם הצדיקים שיודעים דרכיו של הקב"ה,ושומרים מצוות התורה ללכת בהם,שכתוב,כי ישרים דרכי ה' וצדיקים ילכו בם... וכתוב אתם הדבקים..

 

זוהר ,ויחי,דף רכו 

לשון הזוהר:תא חזי,ווי לון לבני נשא,דלא מסתכלין ,ולא ידעין,ולא אשתמודען,על מה קיימי ,ואתנשי מנייהו,למעבד פקודי אורייתא.דאית פיקודי אורייתא דעבדי לבוש יקר לעילא,ואית פקודי אורייתא ,דעביד לבוש יקר לתתא,ואית פקודי אורייתא דעביד לבוש יקר להאי עלמא,וכלא אצטריכן ליה לב"נ,ומן יומוי ממש כלהו מתתקנן,כמה דאוקימנא. 

פירוש הסולם:בוא וראה אוי להם לבני אדם,שאינם מסתכלין ואינם יודעים ואינם מכירים על מה הם עומדים,ונשכח מהם לעשות מצוות התורה.ויש מצוות התורה שעושים לבוש יקר למעלה,בגן עדן העליון,ויש מצוות התורה שעושים לבוש יקר למטה ,בגן עדן התחתון,ויש מצוות התורה שעושים לבוש יקר בעולם הזה.וכולם נצרכים אל האדם,ומן ימיו כולם מתתקנים כמו שביארנו. 

לשון הזוהר:רבי יהודה סבא ,אתרגיש בדעתיה יומא חד,ואחזו ליה בחלמיה,חד דיוקנא מדיוקנא דיליה,תקיף,דאזדהר לארבע סתרין,א"ל מאי האי.א"ל,לבושא דילך הוא לדיורא הכא,ומההוא יומא הוה חדי.

 

פירוש הסולם:רבי יהודה הזקן,התרגש בדעתו יום אחד,שהיה חפץ לדעת ,מה יהיה לו בעולם האמת.והראו לו בחלום צורה אחת שלו מאור חזק המאיר לארבע רוחות.אמר להם מה זה.אמרו לו ,הוא הלבוש שלך לישיבתך כאן.ומיום ההוא והלאה היה שמח.

 

זוהר ,בא,דף לב,ע"ב 

לשון הזוהר:ויאמר יי' אל משה בא אל פרעה כי אני הכבדתי את לבו.. .רבי יהודה פתח ואמר,אשרי העם יודעי תרועה, יי' באור פניך יהליכון.כמה אצטריכו בני נשא ,למיהך באורחוי דקודשא בריך הוא,ולמטר פקודי אורייתא,בגין דיזכון בה לעלמא דאתי,ולשזבא לו מכל קטרוגין דעילא ותתא.בגין ,דהא כמה דאשתכחון מקטרגין בעלמא דלתתא,הכי נמי אשתכחו מקטרגין לעילא דקיימי עלייהו דבני נשא.

 

פירוש הסולם:ויאמר ה' אל משה בא..:רבי הודה פתח ואמר,אשרי העם יודעי תרועה.. .כמה צריכים בני אדם ללכת בדרכי הקב"ה,ולשמור את מצוות התורה כדי שיזכו על ידה בעולם הבא,ולהציל אותם מכל המשטינים למעלה ולמטה.כי כמו שיש משטינים בעולם למטה כך יש משטינים למעלה,העומדים להשטין על בני אדם.

 

לשון הזוהר:אינון דעבדי פיקודי אורייתא, ואזלי באורח מישר,בדחלא דמאריהון,כמה אינון סניגורין דקיימין עלייהו לעילא,כמה דאת אמר,אם יש עליו מלאך מליץ אחד מני אלף.. .וכתיב ויחננו ויאמר פדעהו מרדת שחת מצאתי כפר.בגין כך,זכאה איהו מאן דנטיר פיקודי אורייתא..

 

פירוש הסולם:אלו שמקיימים מצוות התורה והולכים בדרך הישר,ביראת אדונם,כמה הם מליצי טוב העומדים עליהם למעלה,כמש"א,אם יש עליו מלאך מליץ אחד...  . וכתוב ויחננו ויאמר פדעהו מרדת שחת מצאתי כפר.משום זה אשרי מי שהוא שומר מצוות התורה.

 

זוהר ,וארא,דף כה

לשון הזוהר:ולקחתי אתכם לי לעם והייתי לכם לאלהים וידעתם כי אני יי' אלהיכם..פיקודא דא קדמאה דכל פיקודין.ראשיתא קדמאה דכל פיקודין,למנדע ליה לקב"ה בכללא.מאי בכללא.למנדע דאית שליטא עלאה,דאיהו רבון עלמא,וברא עלמין כלהו,שמיא וארעא וכל חיליהון.ודא איהו בכללא.וסופא דכלא בפרט,למנדע ליה בפרט.

 

פירוש הסולם:ולקחתי אתכם.. אני ה' אלקיכם:מצוה זו,היא הראשונה לכל המצוות,הוא לדעת את הקב"ה בבחינת כלל.שואל מהו כלל.ומשיב,הוא לדעת שיש מושל עליון,שהוא אדון העולם,וברא כל העולמות,שמים וארץ וכל צבאם.וזהו כלל.וסוף הכל הוא בפרט,דהיינו לדעת אותו בפרט.

 

לשון הזוהר:וכלל ופרט איהו רישא וסופא רזא דכר ונוקבא כחדא,ואשתכח ברנש בהאי עלמא דאתעסק בכלל ופרט,ברנש בהאי עלמא איהו כלל ופרט.בג"כ ראשיתא דכלא,למנדע דאית שליט ודיין על עלמא,ואיהו ריבון עלמין.וברא ליה לברנש מעפרא ,ונפח באפוי נשמתא דחיי,ודא איהו באורח כלל.

 

פירוש הסולם:וכלל ופרט ,הוא ראש וסוף,והם סוד דכר ונוקבא,שהם זו"ן,כאחד.כי ז"א נקרא כלל,והנוקבא נקראת פרט.ונמצא האדם בעולם הזה העוסק במצוות,שעסק בכלל ופרט.שהם ראש וסוף של המצוות ונמצא האדם בעולם הזה שהוא כלל ופרט.כלומר שצריך להשתלם בשניהם.ותיקון העולם הזה הוא כלל ופרט,שהכלל שהוא ז"א,יהיה מיוחד בנוקבא,שהיא פרט,משום זה תחילת הכל,לדעת שיש מושל ודיין בעולם,שהוא אדון כל העולמים,ובא את האדם מעפר,ונפח באפיו נשמת חיים שזה הוא בדרך כלל. 

לשון הזוהר:כד נפקו ישראל ממצרים,לא הוו ידעי ליה לקב"ה,כיון דאתא משה לגבייהו,פקודא קדמאה דא אוליף לון,דכתיב, וידעתם כי אני יי' אלהיכם המוציא אתכם ..   .ואלמלא פקודא דע לא הוו ישראל מהימנין,בכל אינון נסין וגבורן דעבד לון במצרים.כיון דידעו פיקודא דא באורח כלל,אתעבידו לון נסין וגבורן.

 

פירוש הסולם:כשיצאו ישראל ממצרים לא היו יודעים את הקב"ה.כיון שבא אליהם משה,למד אותם מצוה ראשונה הזו,שכתוב ,וידעתם כי אני ה' אלקיכם המוציא אתכם..   .ולולא מצוה זו לא היו ישראל נאמנים לה' ,גם אחר כל אילו הנסין והגבורות שעשה להם הקב"ה במצרים.לאחר שידעו מצוה זו בדרך כלל,נעשו להם נסין וגבורות שכבר היו בטוחים ,שיאמינו בה' על ידיהם.כמו שכתוב וירא ישראל.. ויאמינו בה' ובמשה עבדו(שמות י"ד,ל"א). 

לשון הזוהר:......בגין כך,פקודא קדמאה למנדע ליה לקב"ה בכלל ופרט,ברישא ובסופא.ורזא דא אני ראשון ואני אחרון.אני ראשון בכלל ואני ראשון בפרט.וכלא בכלל חדא ורזא חדא.כיון דינדע דא בכלל,ישלים כל שייפוי.ומאן אינון.רמ"ח פקודין,דאינון רמ"ח שייפין דברנש.כיון דאשתלים בהו על האי בכלל,כדין אנדע באורח פרט,דדא איהו אסוותא לכלהו,וינדע כל ימי שתא,דמתחברן למיהב אסוותא לכל שייפין.

 

פירוש הסולם:.....משום זה מצוה ראשונה לדעת את הקב"ה בכלל ופרט בראש וסוף.כמו שכתוב במצרים ,וידעתם את ה' אלקיכם.. שהוא לשון עתיד,והוא נגמר בסוף מ' שנה בפרט.וזה סוד אני ראשון ואני אחרון.אני ראשון, הוא בכלל ,ואני אחרון ,הוא בפרט.והכל נאמר בכלל אחד וסוד אחד.ואחר שידע זה בכלל,ישלים כל אבריו,ומי המה האברים.הם רמ"ח מצוות עשה,שהם רמ"ח אברים של נשמת האדם.שכל מצות עשה מתקן אבר שכנגדו בנשמת האדם.אחר שנשתלם בהם בזה בכלל,אז ידע בדרך פרט,דהיינו שימשיך הארת החכמה מן המלכות.כי זה,היינו הפרט,הוא רפואה לכלם,וידע איך כל ימי השנה,דהיינו כל הספירות של המלכות שנקראת שנה,מתחברים לתת רפואה לכל האברים. שהם המצוות.דהיינו שמשלימים אותם. 

לשון הזוהר:.....אוף הכי נמי לתתא,כד ברנש ישלים גופיה באינון פקודין דאורייתא לית לך כל יומא דלא אתא לאתברכא מניה,וכד אינון אתברכן מניה כדין חיין ואסוותא תליין עליה מלעילא.מאן גרים ליה.אינון יומי שתא.יומי שתא,כמא דאתברכאן מלעילא מרזא דאדם.הכא נמי אתברכאן מתתא מרזא דאדם.

 

פירוש הסולם:אף כן הוא למטה,כשהאדם משלים את עצמו באלו רמ"ח מצוות עשה שבתורה,אין לך יום שלא יבא להתברך ממנו,מן האדם,וכשהם מתברכים ממנו ,אז חיים ורפואה תלויים עליו מלמעלה,כלומא שאינם נמשכים אל המלכות,מטרם שהאדם משלים כל מצוות עשה בשלמותם,ועד אז הם תלויים עליו מלמעלה,מי גרם לצנורות העליונים שהולכים ומתמלאים ברפואה וחיים,הם ימי השנה.כנ"ל.ועל כן נחשב כאילו ימי השנה נתנו להם הרפואה והחיים,כנ"ל.ימי השנה ,כמו שמתברכים מלמעלה מסוד אדם,שהוא ז"א ,כן הם מתברכים מלמטה,מסוד אדם התחתון,ע"י המצוות שהוא מקיים.

 

לשון הזוהר:זכאין אינון ישראל בהאי עלמא,באלין פקודין דאורייתא,דאקרון אדם.דכתיב. אדם אתם.אתם קרויים אדם,ועכו"ם לא אקרון אדם.ובגין דישראל אקרי אדם,אית לון לאשתדלא באינון פקודין דאורייתא,למהוי כלא חד,ברזא דאדם.

 

פירוש ן הסולם:אשרי הם ישראל,בעולם זה,באלו המצוות שהם מקיימים שנקראים משום זה אדם.שכתוב אדם אתם. שהמשמעות הוא, אתם נקראים אדם ,ולא העכו"ם נקראים אדם.ומשום שישראל נקראים אדם יש להם להשתדל במצוות התורה שהם תרי"ג,כנגד רמ"ח אברים ושס"ה גידין שיש בגופו של אדם,שיהיו כולם גוף אחד בסוד אדם. 

bottom of page