top of page

מאמרי הזוהר הקדוש בנושא מעלת התפילה 
זוהר ,בשלח,דף ס"ב ע"א 
לשון הזוהר: הנני ממטיר לכם לחם מן השמים.רבי יוסי פתח,פותח את ידיך ומשביע לכל חי רצון.מה כתיב לעילא,עיני כל איליך ישברו.כל אינון בני עלמא,מצפאן וזקפאן עיינין לקב"ה,בגין כך,כל אינון בני מהימנותא בעאן בכל יומא ויומא,לשאלא מזונייהו מקב"ה ולצלאה צלותהון עליה.
 
פירוש הסולם:הנני ממטיר לכם..:רבי יוסי פתח,פותח את ידיך ומשביע לכל חי רצון.מה כתוב למעלה ,עיני כל אליך ישברו.כל בני העולם מצפים ונושאים עיניהם אל הקב"ה,משום זה, כל אילו בעלי האמונה,צריכים בכל יום ויום  לבקש מזונם ההקב"ה, ולהתפלל תפילתם עליו.
 
לשון הזוהר:מ"ט.בגין דכל מאן דמצלי צלותיה לגביה קב"ה על מזוניה,גרים דיתברך כל יומא על ידוי,ההוא אלנא דמזון דכלא ביה.ואע"ג דאשתכח עמיה,בעי למשאל קמי קב"ה,ולצלאה צלותא על מזונא בכל יומא,בגין דאשתכחו על ידוי ברכאן כל יומא ויומא לעילא,ודא הוא ברוך יי' יום יום.
 
פירוש הסולם:שואל ,מהו הטעם,ואומר,משום שכל מי שמתפלל תפילתו אל הקב"ה על מזונותיו,גורם שיתברך על ידיו כל יום,אילן ההוא שמזון הכל תלוי בו.ואף על פי  שנמצא עמו מזון,צריך לבקש עליו לפני הקב"ה ולהתפלל תפילתו על מזון כל יום,כדי שימצאו על ידו ברכות למעלה,בכל יום ויום.וזהו ברוך ה' יום יום.
 
לשון הזוהר:ועל דא,לא לבעי לאינש לבשלא מזונא,מן יומא ליומא אחרינא ,דלא לעכב יומא ליומא אחרא.הה"ד,ויצאו העם ולקטו דבר יום ביומו.יום ביומו, דייקא.בר מערב שבת לשבת ,כמה דאוקימנא .וכדין אשתכח קב"ה מלא ברכאן בכל יומא.וכדין כתיב פותח את ידיך.מאי רצון ,ההוא רצון דאשתכח מעתיקא קדישא,ונפיק מניה רצון,לאשתכחא מזוניה לכלא.ומאן דשאיל מזוניה בכל יומא ויומא,ההוא אקרי ברא מהימנא,ברא דבגיניה משתכחן ברכאן לעילא.
 
פירוש הסולם:ועל כן,אין אדם צריך לבשל מזונות מיום ליום אחר,שלא לעכב מיום ליום אחר.זה שכתוב ויצא העם ולקטו דבר יום ביומו.יום ביומו הוא מדויק,חוץ מערב שבת לשבת,כמו שהעמדנו.ואז נמצא הקב"ה מלא ברכות בכל יום.ואז כתוב,פותח את ידיך ומשביע לכל חי רצון.מהו רצון.היינו רצון ההוא שנמצא מעתיקא קדישא,שהוא כתר,ויוצא ממנו מזון שיהיה נמצא מזון לכל.ומי שמבקש על מזון בכל יום ויום,ההוא נקרא בן נאמן,בן,שבשבילו נמצא ברכות למעלה. 
לשון הזוהר:ר' אבא פתח ואמר,רוצה יי' את יראיו את המיחלים חסדו,כמה אית להו לבני נשא למהך בארחוי דמלכא קדישא,ולמהך בארחוי דאורייתא,בגין דישתכחון ברכאן לכולהו,לעלאי ותתאי.
 
פירוש הסולם:רבי אבא פתח ואמר,רוצה ה' את יריאיו המיחלים לחסדו,כמה יש לבני אדם ללכת בדרכיו של המלך הקדוש,וללכת בדרכיה של התורה,כדי שימצאו ברכות לעליונים ותחתונים.
 
זוהר,מקץ,דף ר"ב ,ע"ב 
לשון הזוהר: ועץ  חיים תאוה באה,תנינן,מאן דבעי דקב"ה יקבל צלותיה.ישתדל באורייתא,דאיהי עץ חיים,וכדין תאוה באה,מאן תאוה.דא הוא דרגא דכל צלותין דעלמא בידיה,ועאיל לון קמי מלכא עלאה.כתיב הכא באה,וכתיב התם בערב היא באה,באה קמי מלכא עלאה,לאשלמא רעותא דההוא ב"נ.
 
פירוש הסולם:ועץ חיים תאוה באה:למדנו.מי שרוצה שהקב"ה יקבל תפילתו,יעסוק בתורה שהיא עץ חיים,ואז תאוה באה.מהו תאוה.זו היא מדריגה שכל תפילות העולם הן בידיה,דהיינו הנוקבא ,והיא מביאה אותן לפני מלך העליון,שהוא ז"א,כתוב כאן באה ,וכתוב שם,בערב היא באה,מה שם רומז על הנוקבא,אף באה שבכאן היא הנוקבא.וזה הוא תאוה באה,כי באה לפני מלך העליון לזיווג,כדי להשלים רצונו של האדם המתפלל,למלאות בקשתו. 

bottom of page