top of page


סגולות לזכות לתשובה שלימה

הקדמה
מובא ספר שערי תשובה לרבינו יונה:מן הטובות אשר היטיב הש"י עם ברואיו כי הכין להם הדרך לעלות מתוך פחת מעשיהם. ולנוס מפח פשעיהם. לחשוך נפשם מני שחת ולהשיב מעליהם אפו. ולמדם והזהירם לשוב אליו כי יחטאו לו לרוב טובו וישרו כי הוא ידע יצרם שנאמר - (תהילים כ״ה:ח׳) טוב וישר ה' על כן יורה חטאים בדרך. ואם הרבו לפשוע ולמרוד ובגד בוגדים בגדו לא סגר בעדם דלתי תשובה שנאמר (ישעיהו ל״א:ו׳) שובו לאשר העמיקו סרה. ונאמר (ירמיהו ג׳:כ״ב) שובו בנים שובבים ארפא משובותיכם. והוזהרנו על התשובה בכמה מקומות בתורה. והתבאר כי התשובה מקובלת גם כי ישוב החוטא מרוב צרותיו. כל שכן אם ישוב מיראת השם ואהבתו שנאמר (דברים ד׳:ל׳) בצר לך מצאוך כל הדברים האלה באחרית הימים ושבת עד ה' אלהיך ושמעת בקולו. והתבאר בתורה כי יעזור השם לשבים כאשר אין יד טבעם משגת. ויחדש בקרבם רוח טהור להשיג מעלות אהבתו שנאמר - (שם ל':ב') ושבת עד ה' אלהיך ושמעת בקולו ככל אשר אנכי מצוך היום אתה ובניך בכל לבבך ובכל נפשך. ואומר בגוף הענין (שם שם:ו') ומל ה' אלהיך את לבבך ואת לבב זרעך להשיג אהבתו. והנביאים והכתובים דברו תמיד על דבר התשובה עד כי באו עקרי התשובה כולם מפורשים בדבריהם כאשר יתבאר

קימות סגולות רבות לזכות לתשובה שלימה ,חלקן דורשות השקעה ומאמץ רב וחלקן הינן סגולות פשוטות השוות לכל נפש שקל
לקיימן.הנקודה עקרית המשותפת לכל הסגולות היא כי על האדם מוטלת חובת ההשתדלות לעשות כפי יכולתו על מנת להתקדם בדרכי התשובה וכבר אמר שלמה המלך , החכם באדם:כל אשר תמצא ידך לעשות בכחך עשה כי אין מעשה וחשבון ודעת  וחכמה בשאול אשר אתה הלך שמה(קהלת :ט,י).להלן נביא את רשימת הסגולות המלאה

עסק בתורה הקדושה-התיקון של כל התיקונים

כדרך שיש לגוף חולי ומדוה כן יש לנפש. ומדוה הנפש וחוליה מדותיה הרעות וחטאיה. ובשוב רשע מדרכו הרעה ירפא הש"י חולי הנפש החוטאת. כמו שנאמר (תהילים מ״א:ה׳) ה' חנני רפאה נפשי כי חטאתי לך, ונאמר (ישעיהו ו׳:י׳) ושב ורפא לו(שערי תשובה ד).ידוע מה שמובא בספרים הקדושים כי לימוד התורה הקדושה הינו התיקון של כל התיקונים ומכפרת על  כל חטא.לימוד התורה מקנה לעוסק בה ידיעות נרחבות החיוניות לבעל תשובה ובעיקר מעניקה רפואה רוחנית  ,חיות רוחנית , ואור מקיף  המסיע הן לעבודת השם והן להתמודדות עם בעיות וקשיים בעולם הזה.להלן נביא את לשון ספר הזוהר הקדוש(דף קמח:ב-מתורגם לעברית):אשריהם ישראל  שהקדוש ברוך הוא נגלה אליהן ונתן להם תורת אמת,אילן החיים ,בו מתחבר האדם לחיים בעולם הזה ולחיים בעולם הבא.כל מי שמשתדל בתורה ומחובר איליה יש לו חיים וכל מי שעוזב דברי תורה ופורש מהתורה כאילו פורש
מהחיים  כי היא חיים וכל מילותיה חיים,ככתוב: כי חיים הם(משלי ד,כב)וכתוב :רפאות תהי לשריך(משלי ג,ח)

**סגולה מיוחדת מספר פלא יועץ למי שקשה לו לחזור בתשובה**

רק זאת מצאנו תקנה אחת יש שאם יוכל לכף את יצרו ללמד או לשמע בלמודים תדיר יום ליום ולילה ללילה אפלו על כרחו שלא בטובתו עץ חיים היא למחזיקים בה וכל העוסק בטל תורה מחייהו, וכתיב (דברים לב ב) יערף כמטר לקחי. כמו שטפות המטר סוף שנוקבים האבן, כך התורה סוף שנוקב את לב האבן ומסיר את לב האבן ורוח נכון יתחדש בקרבו וכמאמרם ז''ל (סוכה נב, ב) משכהו לבית המדרש אם אבן הוא נמוח אם ברזל הוא מתפוצץ. אבל צריך שקידה רבה וברב הימים ימצא תרופה וירגיש בעצמו איך את נפשו לו חיה(פלא יועץ:התעוררות)

המפתח שפותח את כל השערים:שערי דמעה לא ננעלו

ידוע כי על פי תורת הקבלה קיימים  סודות גדולים בדמעות שמוריד  האדם בעת התפילה(ראה ביאור נרחב בהמשך) כי על ידי הבכי תפילת האדם  תִּהְיֶה זַכָּה וּבָרָה וּנְקִיָּה, וּמְכֻוֶּנֶת וּמְקֻבֶּלֶת לִפְנֵי הַמָּקוֹם בָּרוּךְ הוּא .הבכי והדמעות הם המפתח הסודי הפותח את שערי התפילה וגורם לביטול הגזרות הרעות ,קבלת התפילות (גם כאשר הכל "סגור")  ולהמשכת שפע והארה בכל העולמות

להלן נביא את דברי רבי אליעזר פאפו בעל ה"פלא יועץ"(ערך בכיה) המבאר זאת בהרחבה:"עת לבכות, כגון בהיותו מתפלל לה' ושופך שיחה, דורש סליחה בודויים ותחנות על החטאים ועל העונות, ישפך כמים לבו ותרדנה דמעותיו, ובפרט בימי חדש אלול האדירים ועשרת ימי תשובה, אשר מלך במשפט יעמיד ארץ (משלי כט ד), צריך שבבכי יבואו ובתחנונים. ומעלת הבכיה רבה מאד, שהרי אמרו (ברכות לב, ב) מיום שחרב בית המקדש שערי תפלה ננעלו, שערי דמעה לא ננעלו

ועתה נבאר על פי תורת הקבלה לגבי הבכיה והדמעה  מה ענינה ומה כוחה ומה תיקון יש בה.נשתדל לבאר את עיקרי הדברים בלי להכנס למושגים קבליים כך שהביאור יהיה מונגש ומובן לציבור הרחב.הביאור שנכתוב מתבסס בחלקו על ספר שערי אורה לרבי יוסף גיקטליה,ספר רב פעלים לרבי יוסף חיים(חלק א, סוד ישרים,תשובה ג) ושער מאמרי רשב"י לרבינו האר"י

ידוע מה שמובא בספרי קבלה כי איברי גוף האדם רומזים למושגים עמוקים נשגבים הקימים בעולמות העליונים כמו שכתוב "כי בצלם אלקים עשה את האדם" (בראשית ט,ו) וכן כתוב "מבשרי אחזה אלוה"(איוב,יטת, כו) ,ולא שיש חס ושלום  יד או רגל או עין או פה בעולמות העליונים אלא הם רומזים ובאים לסבר את את האוזן לענינים רוחניים גבוהים אשר אין ביכולת האדם העשוי מחומר להבין מהותם

בספר שערי אורה  לרבי יוסף גיקטיליה מובא וזה לשונו:"דע והאמן כי כל אותם העניינים אף על פי שהם מורים ומעידים על גדולתו ואמיתתו, אין כל בריה יכולה לדעת ולהתבונן מהות אותו הדבר הנקרא יד ורגל ואוזן וכיוצא בהם. ואם אנו עשויים בצלם ודמות, אל יעלה בדעתך, כי עין בצורת עין ממש, או יד בצורת יד ממש, אבל הוא עניינים פנימיים ופנימים לפנימיים באמיתת מציאות י"י יתברך, אשר מהם המקור והשפע יוצא לכל הנמצאים בגזירת השם יתברך. אבל אין מהות יד כמהות יד, ולא תבניתם שווה, כמו שאמר ואל מי תדמיוני ואשוה (ישעיה מ, כה)

"ודע והבן שאין בינו ובינינו דמיון מצד העצם והתבנית, אלא כוונת צורות האברים שבנו שהם עשויים בדמיון סימנים, עניינים סתומים עליונים שאין הדעת יכולה לדעתם אלא כדמיון זיכרון: כמו שכותב 'ראובן בן יעקב'. שהרי אין אלו האותיות ואין זו הצורה עצמה של ראובן בן יעקב צורתו ותבניתו ומהותו, אלא זיכרון, שזה ראובן בן יעקב הכתוב הוא סימן כנגד אותו עצם ותבנית הידוע הנקרא ראובן בן יעקב. ולפי שי"י יתברך רצה לזכותינו, ברא בגוף האדם כמה אברים נסתרים ונגלים בדמיון סימן למעשה מרכבה ואילו יזכה אדם לטהר אבר מאבריו, יהיה אותו אבר כדמיון כיסא לאותו דבר עליון הפנימי הנקרא בשם זה, אם עין עין, אם יד יד, וכן לכל השאר. כיצד כגון שנזהר ונשמר אדם אחד במראה עיניו שלא יביט ולא יסתכל בדבר ערוה ולא בשאר כל דבר של גנאי אלא בכל דבר שהוא קדושת י"י ועבודתו, אז אותה עין נעשית כמו כיסא לאותו דבר הנקרא למעלה עין. וכן היד והרגל ושאר כל האברים

האר"י הקדוש מבאר בכתבי האר"י ,שער מאמרי רשב"י ,"מהו התועלת בהזכרת הפה ובשפיכת הדמעות ויהיה זה שורש לתפילה וברכות ולבכיה,ויתבאר עם זה מאמרם (חכמינו ז"ל) :שערי דמעה לא ננעלו" (מיום שחרב בית המקדש ננעלו שערי תפילה, ואע"פ ששערי תפילה ננעלו שערי דמעה לא ננעלו ,(ברכות לב:))   :
והענין הוא כי  האדם התחתון יש בו רמז ודוגמה לעינינים רוחניים גבוהים וכאשר יתעוררו למטה יתעוררו למעלה  וכן מבואר בספר הזוהר הקדוש  כי ”דְּהָא בְּאִתְעֲרוּתָא דִלְתַתָּא, אִתְעַר לְעֵילָא”, כלומר שהתעוררות מצד התחתונים מעוררת התעוררות מצד העליונים .וכך הפה  והשפתים והעיניים של האדם רומזים לענינים רוחניים גבוהים בעולמות העליונים (כל פרט לעניין אחר) .והנה בחורבן בית המקדש נסתמו שערי תפילה הנמשכין מן הפה, ושערי תפילה הם השפתיים.ואמנם שערי דמעה שהם רמוזים בעיניים,הם לא נסתמו

וכאשר יוריד האדם דמעות ויתכוין למתק הדינין (ולבטל הגזרות הרעות) תתעורר המדרגה העליונה…ויתבשמו ויתמתקו  הדינין ואין שטן ואין פגע רע והרחמים מתרבין ,ומתקבלות התפילות ולפיכך שערי דמעה לא ננעלו.האר"י הקדוש מבאר בשער רוח הקודש כי יש ק"ך(120) שמות קודש שהם כולם דינין קשים והם ק"ך בגימטריא דמעה (עם הכולל) והדמעה ממתקת אותם.
הרב החסיד חיים דה לה רוזה ,תלמיד הרש"ש ,כותב (בתורת חכם דף קיז) כי "בצלם אלקים עשה את האדם,בצלם דמות כל העולמות..ובהתעורר לב של האדם בתשובה ..וכן בהסתכלות העיניים בתורה או במצוות או בבכי " גורם על ידי כך להמשיך שפע והארה לכל העולמות .."כיון שנפש האדם תופסת כל העולמות".

לסיכום הנושא נביא את דברי רבי יוסף חיים( בספר רב פעלים,חלק א, סוד ישרים,תשובה ג):"הראת לדעת עניין הבכיה הוא שבזה מתמתקין הדינין ,גם גורם התעוררות גדולה למעלה והרחמים מתרבין,וגם מבואר בדברי רבינו האר"י ז"ל בפירוש כי כאשר האדם בוכה ומוריד  דמעות יכוין למתק הדינין".
 

bottom of page